Kostky – historie, oblíbené kostkové hry a jejich pravidla

Psát o jedné z nejoblíbenějších společenských a hazardních her, kterou jsou kostky, není příliš složité. Mimo zajímavých historických milníků, kterých bylo velké množství se totiž můžeme zabývat i pravidly jednotlivých verzí hry. Náš článek by měl čtenáře seznámit se zmíněnou historií, oblíbenými druhy kostkových her jako jsou Sic Bo nebo Craps a jejich pravidly. Hned v počátku je třeba napsat, že i hra v kostky je považována za hazard, ale lze ji hrát i jen tak nebo pro zábavu.

Skvělé online casina

S těmito kasiny máme výborné zkušenosti. Získejte štědré bonusy!

Grandwin casino

Grandwin casino
  • Bonus 15 000 Kč + 100 free spinů Ano
  • + 50 free spinů za registraci Ano
Zaregistrovat se »

Chance casino

Chance casino
  • Bonus 25 000 Kč Ano
  • + 200 Kč zdarma Ano
Zaregistrovat se »

Betano casino

Betano casino
  • Bonus 600 Kč Ano
  • + 250 free spinů + 100 Kč za registraci Ano
Zaregistrovat se »

Obsah

Historie hry kostky

První kostky – doba kamenná

Dějiny hry kostky patří k těm nejstarším vůbec, protože její rozvoj spojujeme se vznikem a výrobou prvních kostek. Dle archeologických vykopávek se první kostky začaly objevovat již v době kamenné, kde je lidé nejčastěji vyráběli z kostí. Opracované vícehranné předměty vypadající jako kostka na sobě často nesly symboly, jejichž význam se ne vždy podařilo objasnit.

Dnešní kostky – Egypt

Hrací kostky, které byly velmi podobné těm dnešním, lze vystopovat v období starověkého Egypta. Právě v tomto africkém státě můžeme prvně vidět lidi, kteří se baví hrou v kostky. I když nelze napsat, že Egypťané hře propadli a hráli ji denně, tak oni jsou těmi, kdo hře dali základní pravidla a poslali ji dále do světa.

Rozmach – Řím

Kam jinam bychom se měli přesunout než do starověkého Říma. Impérium a jeho vládci hře v kostky propadali natolik, že i slavný Caesar použil citát spojený s touto hrou „Alea iacta est!“ nebo-li česky „Kostky jsou vrženy“ v momentě, kdy překročil řeku Rubikon. Přestože jde o metaforu, tak tuto hlášku lze považovat za legendární nejen v souvislosti se slavným vládcem, ale i s hrou v kostky. Caesar nebyl v Římě jediný, kdo se hrou zaobíral, např. Claudius napsal knihu, ve které popsal herní strategii kostek a Commodus šel ještě dále, když zřídil casino, ve kterém se hra pravidelně hrála.

Hra byla oblíbena nejen mezi císaři, ale i chudinou. Ale hazard se Římanům nelíbil, proto i kostky byly po určitou dobu postaveny mimo zákon.

V dalším vývoji se hra v kostky dostávala do popředí zájmu mnoha lidí a v novodobé historii se v mnoha verzích začala hrát v casinech po celém světě.

Oblíbené kostkové hry a jejich pravidla

Pokud se chceme zabývat pravidly kostek, pak je třeba hru rozdělit na několik druhů. My jsme se rozhodli hráče seznámit s hrami jakými jsou craps, francouzský bank, kostkový poker a Sic Bo.

Craps

Nejslavnější a nejhranější hazardní hrou v kostky je Craps. Typická pro hru je živá atmosféra, velká šíře sázek a při správném způsobu hry i dobré sázkové poměry. Craps se nejčastěji hraje v casinech v Severní Americe a může jej hrát jeden nebo více hráčů. Tím nejdůležitějším je vrhač nebo také Shooter, který hází dvě kostky proti mantinelu stolu, což zamezuje podvodům s hody kostkami.

U stolu mimo hráčů najdeme hned čtyři důležité lidi – bankéře, který dozoruje hru, krupiéry, jejichž úkolem je provádění pokladních operací a tzv. provozního, který udává tempo hry a oznamuje výsledek každého vrhu.

Jak hrát?

Pravidla hry Craps patří k těm složitějším, proto si je zkusíme popsat, co nejjednodušeji. Craps se hraje kolově. První kolo – padne-li součet 7 nebo 11 (win) či 2, 3, nebo 12 (tzv. craps), kolo končí. Jiný součet se značí jako point a znamená, že vrhač hazí znovu a znovu, do doby než padne 7 nebo právě point. Pokud padne 7 dříve než point, pak kolo končí prohrou a dále hází hráč nalevo. Ten může odmítnout a předat kostky dále.

Základní sázky ve hře

  • Pass Line – sázka, která znamená okamžitou výhru při součtu 7 nebo 11 nebo prohru (craps) při součtu 2, 3 nebo 12. V případě, že padne jakékoli jiné číslo, tak se sázky přesouvají na point, tedy na číslo, které je na hrací tabuli a odpovídá číslu, které bylo hozeno. Hráč dále hází do doby než padne toto číslo a nebo sedm. Přičemž sedm znamená automaticky prohru. Když naopak dlouho nepadne sedm může vrhač svými sázkami obsadit všechna čísla 4, 5, 6, 8, 9, 10, čímž zvyšuje šanci na svou výhru.
  • Don´t Pass Line – opak výše uvedeného, tedy sázky vyhrávají, pokud padne součet odpovídající craps a prohrávají v případě součtu 7 a 11. V případě, že padne jiný součet než zmíněný, pak se postupuje jako u Pass Line. Výhodou je však, že hráč může kdykoli během hodu své sázky stáhnout.
  • Come – sázka má stejná pravidla jako Pass Line, jediným rozdílem je, že se umísťuje až po prvním hodu. Sázku Come považujeme za sázku uvnitř hry a umožňuje zvýšit množství činností u stolu.
  • Don´t come – sázka až po prvním hodu, jinak velmi podobná sázce Don´t Pass Line
  • Poměrové sázky – jejich význam je v posílení původní sázky, umožňují pouze některá casina. Jde vlastně o to, že k původnímu vkladu hráč v určitý moment může přidat další peníze.

Ve hře Craps existuje i mnoho dalších sázek, které lze rozdělit na sázky na jeden vrh nebo více vrhů.

Sázky na jeden vrh lze rozdělit na:

  1. Propoziční sázky – výplatní poměr 4:1. Rozhodující je, zda v následujícím hodu padne požadovaný součet 2, 3, 11 nebo 12, pak hráč vítězí.
  2. Pole – sázka je vyplácená jako rovná a pro 2 nebo 12 i v poměru 2 nebo 3:1. Výhru znamená součet 2, 3, 4, 9, 10, 11 nebo 12
  3. Rohová sázka – samostatné sázky na 4 čísla 2, 3, 11 a 12. Vyhrávající číslo se vyplatí jeho výplatním poměrem a zbylé tři prohrávají.
  4. Vířivá sázka – vsází se na pět čísel, jestliže padne některé číslo 2, 3, 7, 11 nebo 12, tak se 1/5 sázky vyplácí podobně jako u propozičních sázek.

Sázky na více vrhů rozdělujeme na tvrdé a snadné. Tvrdá sázka znamená, že se na kostkách objeví dvě stejná čísla, tedy např. 2+2, které dávají součt 4. Sázka vyhrává pouze tehdy, když součet padne dříve než měkkým způsobem, tedy v námi zmíněném případě součtu čísel tři a jedna nebo sedm. Snadné sázky jsou na součty, které lze kombinovat různými čísly a jde jen o to, aby padly dříve než součet sedm.

Francouzský bank

Matoucí název portugalské hry je Francouzský bank, která se hraje se třemi kostkami. Hra patří mezi ty jednodušší, protože zde existují pouze tři možné sázky – velká, malá a esa.

Vysvětlení sázek

  • Malá – součet kostek 5, 6 nebo 7
  • Velká – součet 14, 15 nebo 16
  • Esa – stejné hodnoty na všech třech kostkách

Základním pravidlem hry je, že se hází tak dlouho, dokud nepadne jedna z těchto kombinací. Sázky na malou a velkou se vyplácejí jako rovné, tedy 1:1, pro esa je stanoven výplatní poměr 61:1. Z těchto poměrů vyplývá, že casino je ve výhodě pouhého 1,6%, což je pro hráče hodnota velmi zajímavá. Stejně tak lákavé je i to, že za stejné peníze můžeme hrát o mnoho déle, protože dle rovnice pravděpodobnosti se z deseti hodů sedmkrát stane, že nepadne ani jedna ze tří zmíněných kombinací, což znamená nový hod.

Kostkový poker

Kostkový poker je jednoduše pochopitelný a hratelný. Hra se inspirovala v karetní verzi známého pokeru a má velmi rychlý spád. Ke hře je třeba 5 kostek, na kterých jsou různé obrázky, přičemž cílem hráče je hodit co nejvyšší kombinaci. Výhodou hry je, že ji může hrát libovolný počet hráčů, přičemž většinou platí, že počet hodů každého hráče se řídí dle prvního házejícího.

Příklad – Pokud první hráč hodil kombinaci, se kterou je spokojen hned na první hod, pak ostatní hráči hází také jen jednou

Sázky jsou pro všechny hráče stejné, přičemž vítěz vždy bere celý bank. Zajímavou variantou je i to, že hráč si může po prvním hodu nechat např. symboly z prvních tří kostek a dalšími dvěma kostkami hodit znovu. Varianta, kdy hráči mohou házet dvakrát je nejobvyklejší. Někdy se hráči domluví i na možnosti tří hodů. V případě rovnosti kombinací rozhoduje buď rozstřel hodem všemi pěti kostkami nebo hod jednou kostkou navíc.

Bodování

Kostkový poker nabízí velmi podobné bodování jako tato karetní hra. Nejlepší kombinací je pět stejných symbolů na kostkách, dále mohou přijít čtyři stejné symboly tzv. poker nebo Full house, tedy tři a dva stejné symboly. V kostkovém pokeru existuje i postupka, trojice, dva páry a jedna dvojice.

Sic Bo

Sic Bo je kostková hra, která je velmi oblíbená v Asii, proto jejími dalšími názvy jsou Tai Sai, Dai Siu nebo Hi-Lo. Nejčastěji si ji můžete zahrát na Filipínách nebo poloostrovu Macao, odkud se rozšířila do celého světa. Zajímavostí je, že například do USA se dostává díky čínských přistěhovalcům až na počátku 20. století. Z čínské verze Sic Bo se vyvinuly anglické verze Grand Hazard a Chuck-a-Luck, i když druhá zmíněná ve své podstatě vychází z Grand Hazard.

Pravidla hry

Hra Sic Bo se hraje se třemi kostkami, které jsou vloženy a míchány ve skleněném kelímku, kterému se většinou říká klec (chuck cage). Průběh hry je velmi svižný a vzrušující, což většina hráčů oceňuje. Na druhé straně sázkové poměry jsou velmi nevýhodné, a proto je složitější dosáhnout výhry. Přesto toto omezení je Sic Bo vyhledávanou verzí kostek pro svou jednoduchost a zábavnost a také proto, že je pochopitelnější pro všechny typy hráčů.

Sázky a jejich možnosti

Vzhledem k tomu, že se Sic Bo hraje se třemi kostkami, tak přibývají i další možnosti sázek. Také proto je možné sázet na určitou trojici čísel, tzv. treble, což znamená, že padnou např. tři dvojky atp. Nebo také na tři různá čísla (tzv. any triple) nebo dokonce na součet čísel na třech kostkách. Nevýhodou však je, že některé sázky jsou pro casino tak výhodné, že mu přinášejí pravidelný zisk až 30%.

Sic Bo nabízí možnost vsadit na to, že padne zvolené číslo na alespoň jedné kostce, přičemž pokud se následně číslo objeví na jedné kostce je hráči vrácen vklad, pokud na dvou je mu vyplaceno v poměru 2:1 a na třech 3:1. Tato sázka vypadá pro hráče dobře, přesto je výhodnější pro casino, protože jeho zisk na ní je až 7,9%. Na první pohled nižší zisk pro casino, ale v porovnání s ostatními hrami jde o zisk opravdu vysoký.

Ve hře Sic Bo se jako nejvýhodnější jeví sázky na malou (4-10), popř. velkou (11-17) nebo sudou a lichou, při kterých je výplatní poměr 2:1. Casino je u těchto sázek ve výhodě pouhých 2,8%, což je rozumné.

Vrhcáby (Backgammon)

Vrhcáby patří k nejstarším deskovým hrám, jejichž pravidla stojí za zmínku. Hra většinou netrvá déle než 30 minut a určitě stojí za vyzkoušení. Velmi často jsou základní principy hry vykládány velmi složitě, což může mnohé odradit od hry, ale nebojte, náš článek se pokusí vše popsat jednoduše, srozumitelně a jasně, aby jim porozuměl úplně každý. Na druhé straně osvojit si herní strategii stojí o něco větší úsilí než u jiných her.

Pravidla

Vrhcáby nebo také Backgammon hrají vždy dva hráči, kteří ovládají bílé, resp. černé kameny. U některých verzí mohou být černé kameny nahrazeny červenými nebo hnědými. Oproti šachu na barvě kamenů nezáleží a to ani v začátku hry. Ke hře dále náleží hrací deska a dvě hrací kostky s kelímkem. Časté bývá, že každý z hráčů má své kostky a svůj kelímek v barvě kamenů. Hod kostkami musí být vždy v oblasti hrací desky a ani jedna z kostek nesmí skončit na hraně či některém z kamenů, jinak je hod neplatný.

Základní cíl

Pravidla jsou vcelku jasná, ale co je cílem hry? Ve vrhcábech je základním cílem hry dovést vlastní kameny do ohrádky a poté, co tam budou všechny je postupně dostat z hrací desky. Ten hráč, kterému se to podaří jako prvnímu, vítězí. Dráhy hráčů, po kterých se kameny přesouvají na základě hodnot vržených na kostkách, jdou proti sobě, což hře dává ten správný náboj. Cílem každého je rychlý postup a zpomalování kamenů soupeře.

Pohyb kamenů po hrací desce

Vrhcáby jsou kouzelnou hrou, která nabízí vzrušení a možnost strategicky plánovat. Na počátku jsou všechny kameny v předem dané pozici. V průběhu hry hráči posouvají své kameny po políčkách, přičemž na jednom políčku může být i několik kamenů (1 nebo všech 15). Na druhou stranu hráč nikdy nesmí vstoupit na políčko, na kterém se nacházejí alespoň dva soupeřovi kameny. A pokud má soupeř na políčku jen jeden kámen, pak ho hráč může vyhodit. Vyhozený kámen pak končí tzv. na přepážce, což je problém, protože ho hráč musí nejprve vrátit do hry a až poté může táhnout dalšími.

Čísla na hrací desce jsou orientační a zvyšují přehlednost. Hráči se jimi řídit nemusí.

Každý z hráčů musí neprve kameny dopravit do své vnitřní ohrádky, přičemž bílý hráč jej má vymezený políčky 6 až 1 a pro černého jsou vyhrazena čísla 19-24 z pohledu číslování bílého hráče. Až poté je možné kameny vyvádět z hrací desky.

Možnosti tažení kameny

Úvod hry obstará rozhoz. Začíná vždy ten, jehož kostky vytvoří vyšší součet. V případě shodnosti součtu na kostkách se nejen rozhazuje znovu, ale zároveň se zdvojnásobí sázka, o kterou se hraje. Ve vrhcábech se hráči v tazích střídají, i když se může stát, že jeden druhého tak účinně zablokuje, že mu táhnout znemožní. Po úvodním rozstřelu již hra plyne standardně, tedy každý hráč hází kostkami a postupuje po hracích políčkách.

Pravidla tahů

Hráč může po hodu ve Vrhcábech táhnout buď jedním nebo dvěma kameny. Pokud chce táhnout jedním kamenem, tak musí vždy kámen posunout o počet políček odpovídající součtu na obou kostkách. V případě tahu dvěma kameny, jedním táhne o hodnotu, která je na první kostce a druhým o hodnotu na druhé kostce. Důležité je, že pokud hráč táhne jedním kamenem, tak musí mít „volná“ pole jak pro posun o hodnotu na první, tak i druhé kostce.Pokud by jedno z těchto polí bylo obsazeno dvěma soupeřovými kameny, tak nemůže „dvojtah“ uskutečnit.

Zajímavé je, že pokud padnou na kostkách dvě stejná čísla, pak hráč může táhnout dvojnásobně, tedy čtyřikrát jedním kamenem nebo tahy rozdělit až mezi 4 kameny.

V případě, že hráč hodí nevýhodnou kombinaci hodnot, tak nemůže zvolit tzv. stání, ale musí táhnout. Pokud může hrát pouze jednu z hodnot na kostkách, tak vždy musí odehrát tu vyšší. Na závěr hry jsou kameny vyváděny podle čísel na kostkách – hodí-li hráč např. 2 a 3, tak vyvádí z ohrádky vždy kameny z pozic 2 a 3. Takto musí vyvést úplně všechny kameny a až poté se stává vítězem hry. Vrhcáby jsou velmi zábavnou hazardní hrou, kterou si můžete zahrát i doma.

Pod a nad 7

Neuvěřitelně jednoduchá kostková hra, která je někdy spojována s hazardem se nazývá Pod a nad 7. Již z názvu vyplývá, že pravidla a základní sázky ve hře jsou velmi jednoduchá. Ke hře jsou zapotřebí dvě hrací kostky, které jsou uvedeny v každém kole do hry, přičemž pro hráče je vždy důležitý součet hodnot, které na kostkách padnou. Jedinými možnými sázkami ve hře jsou na součet vyšší, nižší nebo roven sedmi. Tato unikátní hra tak nabízí pouze tři typy sázek, pro které platí určité pravděpodobnosti výher a tedy i její výše. Pojďme si je představit blíže.

Výplatní poměry a marže provozovatele

Na první pohled je jasné, že hra Pod a nad 7 je výhodnější pro provozovatele hry, který při jakékoli sázce dosahuje marže až 16,67%, což je hodnota velmi vysoká. Když k tomu přičteme snahu casin snížit sázku na sedmičku k výplatnímu poměru pouhých 3:1, pak se dokonce dostáváme k marži 33.33%. Tato čísla jsou vcelku snadno vypočitatelná mj. z výplatních poměrů. Ty jsou nastaveny v případě sázky na sedmičku na 4:1 nebo někdy hůře pro hráče na 3:1 a v případě sázky nad nebo pod součet sedm na 1:1, tedy tzv. rovně. Hra tak velmi nahrává bankéři, popř. casinu, které dlouhodobě na této hře „nemohou“ prodělat.

Pravděpodobnost výhry

Každý z hráčů Pod a nad 7 by měl být seznámen i s pravděpodobností výhry. Tu lze snadno vypočítat, když si uvědomíme, že varianta pod, tedy 2-6 a varianta nad, tedy 8-12, může nastat patnácti různými způsoby ze třiceti šesti možných. Znamená to, že pravděpodobnost, že vyhrajeme je 15:36. U sedmičky je výpočet obdobný, jen s tím rozdílem, že padne právě tento součet, je pouze v šesti případech, tzn. pravděpodobnost výhry je 6:36. Ze zmíněného je opět vidět, že výhoda je na straně casina.

Zaver

Kostková hra Pod a nad může být velmi zajímavým zpestřením volného času a to nejen ve formě hazardní hry. Její pravidla jsou velmi jednoduchá a pochopí ji určitě každý. Proto doporučujeme neváhejte s sebou na dovolenou vzít dvě dřevěné kostky a kelímek a můžete začít hrát.

Autor: Mgr. David Mánek